Reklam-funderingar

 Reklamen på TV är en ständig källa till frustration i vår familj, eller rättare sagt hos mig och sonen. En del varianter är iofs riktigt roliga, ICA-Stig med kompisar och den där…kan det ha varit kaffe? Det var upplagt som en kärleksroman, kommer inte ihåg vad det gällde men den var riktigt rolig att se! Dock är det mesta uppriktigt sagt skit och det förvånar mig att reklammakarna tror att folk är så dumma att de går på vad som helst…eller gör vi kanske det? 

En reklamsnutt som irrikterat mig väldigt mycket på senare tid gäller ett bubbelvatten. Där går de ut med den *fantastiska* nyheten att det smakar så *himla* gott pga de smaksatta bubblorna. Kan man smaksätta ”luft”? Tja, jag vet faktiskt inte och kan ha fel men i mitt tycke låter det jättedumt för jag inbillar mig att det är *vattnet* man smaksätter och sedan tillsätter kolsyra till det smaksatta vattnet.

Som mamma till tre barn varav två är flickor (av någon anledning verkar de vara betydligt mer ansatta jämfört med den manliga könet), retar jag också upp mig på den bild av skönhet som målas upp. Mina flickor är nu snart 7 år samt 9 år och talar redan om att de vill ha smink och parfym för det har *alla* kompisar. Jag är inte någon extrem renlevnadskvinna men tycker själv att smink är en onödig vara, oftast innehåller det en massa skit och kostar en massa pengar. Jodå, det händer att jag kladdar lite…ca 1 gång varannat, vart tredje år kanske. När jag blir bjuden på storkalas som bröllop od och känner mig lite grå och dassig kan det hända att jag tar på lite foundation, mascara och läppglans men oftast ids jag inte. Ögonen kliar, finnar ploppar upp och det är besvärligt att få bort eländet efteråt! Äter hellre något gott för pengarna men hur förklarar man det för små töser?

Nyss läste jag på FB en reklamnotis där man skulle erhålla ”ett attraktivare utseende” om man fixade sina ögonfransar med deras produkt (någon slags mascara eller kanske tom lösögonfransar…har ingen aning, bryr mig inte). Det är bara att acceptera att min man har urusel smak när det kommer till kvinnor för mina ögonfransar är rent ut sagt bedrövliga om man jämför med de reklambilder man ser! Eller så tog han första bästa fruntimmer han fick tag på för att han är lat…för jag var inte duktig på att laga mat på den tiden och städa har aldrig varit min grej! Vem i hela friden tänker på *ögonfransarna* när man ser en människa? Det finns betydligt viktigare saker som tänder mig men jag är kanske återigen onormal jämfört med massorna… 

När det kommer till kläder så kan man ju fundera en hel del över modet ibland. Jo
vars, det är inte fel på att ändra klädstil så länge ingen stör sig på att andra inte följer dagens grej helt slaviskt! Jag t ex är kort och har den klassiska ”limpan” under navelhöjd, det är *lögn* att hitta ett par byxor som både sitter snyggt och skönt utan att åtminstone måsta fålla upp dem ett ansenligt antal cm och oftast korvar de sig över låren för att jag behöver en större storlek kring midjan. När tights-modet kom gick det inte att hitta ett par byxor till Mellis för hon var ganska kort när det var nytt och hade en del barnhull kvar. När det passade i midjan hamnade knäna på byxorna nere på skenbenet och hon klagade över att det var obekvämt. Nu har hon växt på sig lite och lider förmodligen dessutom lite pin då hon blivit mer påverkad av kompisar, så det funkar med tajta byxor men jag undrar över hur saker och ting inuti hennes mage mår? 

Mitt största dilemma är dock att jag retar mig på att folk tjänar pengar på att försöka lura på mig helt onödiga saker och att de samtidigt påverkar barn och unga som ännu inte lärt sig skilja agnarna från vetet. Samtidigt så måste ju folk få jobba och tjäna sitt uppehälla…vem vill inte bli rik…eller åtminstone få det att gå runt och kanske åtminstone få en liten slant över på banken! Nog vill jag ha en del saker som egentligen är onödiga men nog är det tusan så mycket roligare med fräscha hjälpmedel i hemmet och för kroppen ofarliga hygienartiklar än lösögonfransar och nya kläder varje månad!

Tack för idag!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0