Nu är sommar´n kommen, nu är sommar´n här...

Igår hörde vi åskan för första gången detta år och vid middagstid kom störtregnet som höll i sig större delen av natten. Vaknade till en disig men varm dag, +13 i solväggen vid 7-tiden. Vid middagstid visade termometern +23 grader...*på skuggsidan*...trots fortsatt dis hela dagen! Kläderna åkte av i jämn takt och det slutade med ett gammalt linne och badshorts. Vet inte var jag har gömt alla sommarkläderna och de jag hittade har av någon anledning krympt i garderoben över vintern. Helskumt!

Ner mot Umeå kunde vi dock börja höra Tor-Oskar grumsa och himlen såg inte alltför lovande ut för stadsborna. Vid 18:30 gjorde han en snabb repa över byn med åtföljande hov av störtregn men det gick snabbt över. Nu är det lite halvmolnigt men fortfarande varmt o skönt. Vi åt middag på altanen, hoppas vi kan fortsätta med det nu. Kvällarna har blivit kalla så snabbt fram till nu med bara några grader sen middagstid, då känner man inte för att sitta ute och äta. Ikväll blev det honungsmarinerad älgryggbiff. Jag skär den mkt tunnt och marinerar den i en blandning bestående av honung, svartpeppar, soya och rapsolja i ca 1 dygn. Grillar slamsorna snabbt på mycket het grill, stekt potatis och en klick fet och god crème fraîche till. Några korn gott havssalt på köttet samt ett glas rött höjde middagen till gastronomiska höjder, lite hårt arbete under eftermiddagen gjorde förstås sitt till!



Eftersom det inte bidde något födelsedagsfirande med familjen förra helgen då jag fyllde år, hade jag lovat att göra något gott till efterrätt. Det bidde "tårta i burk", dvs trifle som jag packade i glas. Med massiv skallebank och lätt stress, för jag ville ut i det fina vädret, gjorde jag fel när jag gräddade rulltårtebotten så jag fick lov att göra en ny. Jag uttryckte en del heta ord men Sonen är nöjd för han får en hel plåt med "kladdkaka" att mumsa på ikväll. Efter lite sölande lyckades jag få till denna skapelse;

Chokladsockerkaka varvad med hemgjord vaniljkräm och svartvinbärsmousse. Det var jättemumsigt men jag hade kunna skära ner på hälften av svartvinbären, det bidde nästan lite för stark smak. Jag, Guben och Minstan tog ut våra glas och satte oss i solstolarna för att beskåda "fyrverkeriet" ner mot stan. Hur mysigt som helst!

Presenter har jag inte fått några men massvis med blommor varje dag. Den här fina skapelsen har Mellis gjort...eller Sonen...har inte fått riktig klarhet i det men spela roll, det är jättefin iaf!



Nu ska jag natta töserna och sedan skära till rutor av resttyger. Förhoppningsvis får jag så småningom ihop tillräckligt många 9-rutor så jag kan göra ett knätäcke eller ett par väskor. Den som spar han har!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0