Som ny...

Så var påsklov och diverse förkylningar bortgjorda, hoppas jag. Själv har jag en envis kråka i bröstet som tillsammans med mina försökatt överrösta töserna ger mig kronisk öm hals. Förhoppningsvis flyger den ut när värmen kommer för att stanna.

Gjorde några tappra försök att storstäda huset ett par veckor före påsk. Det behövdes verkligen och det märktes på den tid det tog. Tyvärr är det ju så att inget är konstant så nu ser det snart likadant ut. Fick iaf ihop nya gardiner till köket. Tyvärr gjorde jag fel både gällande mönsterpassningen och längden men det ger jag blanka sjutton i för den här säsongen! Det bidde då inte sämre!

Själv har jag renoverat ögonen, sent omsider. Har ju gått med en glasögonskalm i ett och ett halvt år förutom att allt runtomkring mig blev suddigare och suddigare. Till slut fick jag tummen ur och beställde tid hos Specsavers. Slutresultatet blev tre par glasögon för 3 140 kr, inte illa pinkat. Värre har man varit med om även om det för mig är en astronomisk summa!



Ordinarie ögon, trivs bra i dem. Högerögat vill inte hänga med riktigt, ser lite suddigt på det men enligt optikern behövde jag inte någon speciallins för min skelning. Det tar ett tag innan man vänjer sig vid ny styrka också. De är sååå häftiga, fast bågarna är svarta på utsidan tyvärr, orange hade varit kul!




Mina första par läsglasögon, nu är man tant! Men visst är de coola, mer åt limegrönt än vad bilden visar. Dessa är dessutom med färg på utsidan bågarna. Har inte provat dem än då jag inte kännt för att läsa sedan jag fick dem igår men det kommer, ska till biblioteket imorgon och ladda upp med något läsbart.


Solglasögonen...inte så häftiga bågar men de var det snyggaste jag hittade bland 395 kronors-ögonen. Slipat och färgat glas så jag slipper balansera två par på snoken i fortsättningen, *hurrey*!

 

Annars har det väl inte hänt så mycket härikring. Det märks att snön varit porös med mycket luft i för den har sjunkit ihop med rekordfart de senaste dagarna. Vi har haft upp till 10 plusgrader, några regnsskurar och nu har vårvindarna tagit fart. Bitvis ser man gräset sticka upp på åkrarna där vinden har fri svepmån men på baksidan av huset har vi nog fortfarande 3-4 dm då det läar mer där. Renarna är hopsamlade så gott det går på andra sidan älven. Det verkar som om de åkt iväg med det största lasset men ett gäng finns fortfarande kvar.





Tassen blev glad när husse äntligen fick till hennes årliga snöhög för spaning på byns civila. Med nådeligt tillstånd fick även töserna leka där.


Katterna har legat och sovit hela vintern med korta avbrott för frukost och lunch. Findus hittade ett nytt krypin i den på högkant uppställde babysängen i garaget. Nu har han dock haft vårkänslor ett tag och går ut om vädret inte är alltför otäckt och ställer till det i pälsen för honom.

 

Stuffen´s "lusthus" har sett ut såhär hela vintern.




Baksidan av huset, påskhelgen 2010.



Så här såg vägen från byn ut i slutet av mars.


Såhär ser den ut nu, cirka 3-4 veckor senare. Vorförfalle har börjat men det kommer nog inte att hinna bli sådär jättesmetigt i år då det är så lite snö.




Byvägen är smetigare även om det börjar torka upp nu.




Det är dock ändå svårt att ta sig torrskodd genom byn med gympadojjor.




Ett vårtecken; en mal har vaknat till liv och kryper omkring mellan fönstren.




Påskharen ordnade i år gemensam äggjakt utomhus för byn´s barn. Det tillsammans med den stora mängden socker gjorde töserna rejält trötta.




Mor i huset "lånade" ett par stekta ägg ur flickornas påskägg för att kreera dessa läckra örhängen till en påskutmaning på sin smyckesajt. Jag vann tröstpris och töserna fick än mer snask att äta. Det kom i brevlådan idag men jag håller på godiset till på lördag, någon måtta får det allt vara och nu är både påskhelg och lov över!




Guben och Tassa hittade lodjursspår en morgon när de var ute och promenerade. Det verkar som en get i vår rådjursflock har strukit med, det har iaf bara synts till fyra djur på sistone.




Minstan´s skräck för stora bassängen i simhallen har släppt och nu kajkar hon omkring för fullt i den, även på den djupa sidan. Diverse flythjälp ska förstås vara fastmonterat på hennes lilla kropp men rädd är hon inte, hon hyser den största tilltro till Puh-puffarna, dynan och så korven förstås!




Glad tjej!




Härligt med vårlek...tycker de små som slipper tvätta och städa iaf! Imorse stod vattnet upp till kanten på diket men Guben har ägnat en stor del av dagen till att dika ur längs med byvägen samt nere i skogen så nu flyter det på riktigt bra. Minstan började dessutom dagen med att ta sitt andra utomhusdopp i diket ovan. Hon kunde senare berätta för en yrvaken moder att vattnet inte hade blivit varmare sedan i förrgår. Inte blev hon renare heller men nu har båda töserna badat så nu går de att krama igen!

 


Kommentarer
Postat av: Elpida

Hej Mamsen! Vilka härliga bilder du lagt upp. Och snygga bågar oxå, nu blir du en riktigt ärtig mamma =). Kram kram

2010-04-16 @ 13:10:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0