På Wall Street

kommer nog aldrig mina marknader att bli kända men vem vet, kanske den dagen det börjar regna lila älgar ed. Jag har iaf fått hjälp av min systerdotter E att fota lite pärlpyssel jag har totat ihop sedan sist jag skrev här. Det går faktiskt bättre och bättre men som med allt annat; när man börjar få kläm på saker och ting höjs även kraven! Har börjat snegla mot kedjor...finare (och dyrare) pärlor och drömmer om att kanske någon gång göra någonting i rent silver!



Älskar det nedre armbandet...*vill ha själv*! Säljer jag det får jag lov att beställa mer och fixa ett till mig själv i julklapp!

En hel del tid går åt att surfa runt på internätet och kika på andras alster för att få inspiration. Då hittar man blingtillbehör man aldrig har sett förut och så måste man surfa runt för att hitta någon shop som säljer det. Där hittar man i sin tur en massa annat roligt... Tur att jag aldrig har några pengar för då kan jag inte förköpa mig!



Sydda armband i rocaille-pärlor i "Tattoo"-mönster till barn.

Det finns mycket fint bara runtomkring i vårt avlånga land, många duktiga hantverkare och pysslare som knåpar ihop de mest fantastiska saker! En tjej heter Ann-Britt och hon pysslar med keramik. Den säljer hon i sin affär "Krukmakeri Hemjord" i Nora, hon har även webshop för den som inte har vägarna förbi. Läs gärna hennes blogg...detta är en kvinna med smak och många järn i elden...eller man kanske borde säga många krukor i ugnen! Hon säljer även andra saker i sin butik, stort som smått...en sådan butik önskar jag fanns i närheten av mig. Jag tycker att det är dåligt med bra present butiker i Umeå-trakten...iaf en sådan som "har det lilla extra".



Mina små stjärnor i olika småpärlor...jättesöta! Tänkta till dekorationer, t ex i en kruka med ris eller varför inte julgranen!

Nu fortsätter vi med mitt bling! Det mesta av materiealet är inköpt hos min "hemaffär" som bara ligger 5 mil bort; "Pearlized". Den drivs av ett ungt par som är mycket trevliga och servexeinriktade. En annan webshop jag handlar av är "Pagoni" som ligger i Örnsköldsvik och även den drivs av ett ungt, trevligt par. Har även haft äran att affäras med Karin på "Fru Pärla" samt Malin på "Lilla Pärlan" i Åsa, sistnämnda har även en fysisk butik i hemmet. Fina pärlor och snabb leverans från alla!



Stora stjärnor, har visat prototypen, min "övningsstjärna" tidigare. Såhär blev de sydda i "riktiga" pärlor. To *die* for!

Snart är det dags för första julmarknaden för i år. Den hålls i grannbyn och hör till de mindre om man ser till storleken men det som säljs där brukar hålla hög klass och arrangören har som krav att det skall vara riktigt hantverk; hemstickade sockar istället för maskinstickade jägarsockor i acryl etc.



Den 5 december hålls det en julmarknad i Vindeln som jag har anmält mig till. Vi står än sålänge på intresselista då de som sålde där i fjol har förtur och denna vecka på sig att anmäla sig. De trodde dock att jag hade stor chans att få ett bord. Om inte funderar en kompis som har fått bord att inte åka dit och då får jag ta hennes plats, så det ordnar sig väl. Tråkigare är att vi inte fick plats på Forslundas (lantbruksgymnasiet i Umeå) julmarknad i år. Syrran hittade anmälningsbrevet i posten när hon kom hem från jobbet och kastade sig över telefonen men när hon äntligen kom fram på linjen så hade det sista bordet gått för en halvtimme sedan! Det känns jättetråkigt för det är verkligen roligt att stå där! Hoppas vi har bättre tur nästa år!



Armband i memory wire i olika blå toner samt ett svart i mitten.



Flera memory wire-armband, här i gröna toner samt ett i gulbrunt.



Fler...silver med pärlor samt ett par i blått och svart.



Några så kallade wine charms, ringar man sätter runt foten på vinglaset så gästerna kan hålla reda på sitt glas.



Här ser ni ett halsband som jag har gjort på beställning, min andra faktiskt! En lite tunnare kedja med blå samt genomskinliga och krackelerade glaspärlor där kedjeändarna avslutad med små hjärtan i så kallat Tibetsilver. Ett lampworkhjärta i blått som hänge tillsammans med en affirmationsring med texten "Älskad". Hänget kopplar ihop kedjan med hjälp av ett karbinlås, ett smart sätt att använda då kedjan kan användas till många olika hängen.



Till samma beställning gjorde jag även ett par "vardagsörhängen" (överst) med små glashjärtan i melerat blått och grönt. Ett armband som matchar halsbandet, likadana pärlor inlänkade i likadan kedja samt en mellandel i Tibetsilver. Enkelt karbinlås med förlängningskedja.

Nederst på bilden ligger "festsetet" med "kluster" av sötvattenspärlor med blå rocailleavslut på kedja, örhängen samt ett hänge med karbinlås att sätta på kedjan på bilden ovan.

Grattis L8, hoppas att du tycker om din födelsedagspresent!


Nu satsar jag för fullt på marknadsgrejorna denna veckan. Sedan ska jag ta tag i beställning nr 2...eller rättare sagt nr 1 för den kom först men det är ingen brådska med den. Den ovan är till en födelsedag som infaller snart så jag fick lov att pinna på lite. Det var svårt att komma igång då jag gärna vill "känna av" och se de personer som ska bära mina smycken. Känns mycket bättre att bara göra något och sedan sälja till en kund som kan titta, känna och välja. En beställning sådär gör att jag känner större krav av någon anledning...men kul var det iaf. Var bara lite svårt att få tag på rätt pärlor i rätt färg efter kundens önskemål men har man lite tid på sig så går det oftast bra.

Jag tror inte att jag kommer att skriva något mer på åtminstone en vecka så nu får ni lova att hålla tummarna och knipa för att jag säljer slut till helgen. Blir iofs jobbigt att jobba upp ett nytt lager men dygnet har 24 timmar! *POFF* sålänge!


Kommentarer
Postat av: annbritt

Tack för berömmetL du är en jätteduktig hantverkare vad jag kan se här!



annbritt

2009-11-10 @ 19:49:20
URL: http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Postat av: Mon Lis

2009-11-10 @ 21:14:46
Postat av: Anonym

Kommentaren gick iväg utan kommentar ...



Mycket snyggt !! Förstår att jag har något att se fram mot .. spännande ! :-)

2009-11-10 @ 21:17:42
Postat av: grytis

Du é flink du "pärlMon"hehehe!!

Tror oxå att L8 kommer att känna sig extra fin, inte bara tror utan det blir så.



Ett hjärtans tack för din kvickhet och smak samt skapande och allt detta av en kvinna som är mitt i livet...;)

Kram

//grytan

2009-11-10 @ 21:51:08
Postat av: Rita

Fina smycken du gör =)

Och så flitig du är, så många fina saker.

Ha en bra dag!

Kram/Rita

2009-11-13 @ 07:16:32
URL: http://ritazdesign.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0