She got...*hairy balls*!

Jojomensan, testosteronet flödar...*not*! Fast håriga bollar har jag...i växthuset. Melonerna växer så att man ser det från dag till dag. Nu har ett tredje fruktämne satt fart och ligger på kanten av frigolitlådan och växer till sig. Det känns som om jag är fast nu...kommer nog att fortsätta odla meloner i växthuset kommande år. Några olika sorter för att testa vilka som går bäst här uppe hos oss (och vilka som är enklast att sköta förstås).



Ännu håriga än de stora bollarna är faktiskt gurkmelonerna. Den största är ungefär 5 cm lång nu och jätteluden. Det ska bli riktigt spännande att smaka dem! Hoppas, hoppas sååå att de ska klara sig från ev faror; mögel, torka, skadeinsekter...! Semestertider nalkas ju för mig och familjen och man kan ju inte kräva av husvakter att de ska gå "brandvakt" i växthuset varenda dag, vända på alla blad för att kolla upp ev bladluskolonier etc...



Upptäcket några nya fruktämnen på "Genovesen" (sommarsquash) igårkväll samt på "Bon Bon":en (vintersquash), det var på tiden att det börjar hända någonting! Efter frostnatten har det kommit några ämnen men de har ruttnat bort allteftersom, för kallt i luften förmodligen så nu hoppas jag på värme igen. Som synes på bilden nedan kan jag nog känna mig relativt lugn för skadedjur i växthuset. Min "växthushandduk" var en dag plötsligt ockuperad av en "hemlös" mor som snabbt spann ett bo till sina små ägg. Nu har de kläckt och tusentals (måste det vara, det kryllar av dem!) småspindlar kryllar runt på handduken och i övriga växthuset. Där finns också jättemånga stora spindlar med dimblå kropp och svarta ben. De är så välkomna, har alltid haft många spindlar i mitt växthus och sällan problem med bladlöss och andra förtretligheter.





Blomkålen blir ingenting av, de hade redan hunnit bli angripna av kålfjärilar innan jag fick ut dem i landet så jag går i valet och kvalet över om jag ska rycka upp dem eller inte. Kanske slänga ner lite mangold istället...hinner få späda blad innan hösten...om det inte blir en superfin sensommar o höst, då kan det nog hinna bli en fin skörd. Får se, funderar över kortsemestern till Östersund som påbörjas om några dagar.

Avslutar väl som vanligt med ett par bilder på en av mina gosingar! Findus, här som giraffvakt åt Minstans Ebba samt senare på kvällen, utmattad i mattes bokhylla,efter en hård dags slit inom barnomsorgen!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0