Långa, korta, smala, tjocka och mer el mindre krokiga...

Tänkte att det behövs lite uppdatering när det gäller det som växer här hos oss. Töserna har jag tyvärr inga bilder på som visar före och just nu så ni får tro mig på mitt ord; jodå...de växer så det knakar! I växthuset däremot...är lite nervös över mina meloner. Gurkorna går inte heller av för hackor, det finns något för alla smakinriktningar!



Ena sorten har fått små sprickor på skalet o läker vätska...misstänker att jag gett dem för mkt mat. Får minska på gödslet nästa år.



Armeniern som hänger från taket blir bara längre o längre men fårorna syns inte till än så länge o gul kan man inte påstå att den är.



Småprickig ja men inte gul, det kanske kommer...den får hänga ett tag till även om rekommenderad längd är uppnådd.



Gurkmelonen är rätt så stor nu, nästan i rekommenderad längd men fortfarande mkt hårig och inte alls sådär mörkgrön som bilden i frökatalogen visar. Den får också hänga kvar ett tag.



Tyvärr har jag nog missat lite av blomman som jag nöp bort eller så har jag klöst lite för mkt i den då den har börjat att ruttna något i "botten". Men så länge som själv frukten är OK i det stora hela får den väl sitta kvar, jag är sjukt nyfiken på slutresultatet!



Den sibiskar melonen verkar dock må bra...ta i trä! Hoppas att jag hittar ett till fruktämne bara, tyvärr har jag haft svårt att sköta om den andra plantan då den står inträngd i ena hörnet av växthuset. Är man snål om utrymmet är man...dumheten bedrar visheten som ni vet. (Ursäkte den suddiga bilden. Det är svårt att hålla i och samtidigt fota,)



Men nog ser det mysigt ut när det är tjockt av grönt i växthuset. En kväll gick jag ut och satte mig i en solstol m filt, en bra bok, tekannan inom räckhåll samt ett fat m kakor. Jag hade hängt upp ljuslyktor i taket samt ställt en stormlykta på campingbordet som står i ena hörnet med aubergine- och paprikaplantor på...*urmysigt*!



Apropå paprikor så har jag ett par frukter på G nu. En är riktigt stor...det är en smal och avlång sort, kommer inte ihåg namnet just nu. Såg idag att alla andra plantor också har fått blomknoppar så nu hoppas jag på en lång och varm höst så de hinner sätta frukt och mogna till.



Även squashen har satt ordentlig fart. Har flera små fruktämnen på G och nu är det bara frågan om vädret går mot regn eller sol. Rötmånaden i sig innebär ju massiv fukt så jag hoppas att vi får se solen iaf med jämna mellanrum, annars torde de ruttna bort...*igen*!



Man får dock vara tacksam för att både spindlar och nyckelpigor trivs i mitt växthus. Har burit in varenda piga som jag hittat i trädgården och nu ser jag resultatet; bladlusexplosionen kom av sig och det kryllar av nyckelpigelarver på bladen därinne. Ungarna från spindelboet på min handduk har "flyttat ut" och hänger överallt i sina trådar. De har också växt till sig rejält.



Tomater blir det också om än inte så mkt som andra år, de vägrar även att bli röda men jag lever på hoppet. En sakt är säker; jag måste på något sätt få råd med att skaffa ett till, mkt större växthus! Sisådär 20 kvm skulle nog vara lagomt... Det finns ju så mkt spännande att odla; physalis, kiwi, druvor...för att inte tala om alla vackra och väldoftande "kkrukväxter" som jag skulle vilja testa att odla!

Kommentarer
Postat av: Nan

Jag vill också ha....ett växthus!!!!!!!!!!! Jättefina grönsaker, hoppas de kommer att smaka gott.

2009-07-26 @ 20:36:07
URL: http://naaaan.blogg.se/
Postat av: Mon Lis

Härliga bilder !! Håller tummarna för att allt mognar som det ska och smakar gott !!



All the best !

2009-08-05 @ 01:37:15
Postat av: Pontus L

Aha, äntligen har jag fått sett varför det heter nätmelon...hade inte en susning om detta!

Vilken växer först?

Eller är det först ett frö för nätet och ett för melonen, som sedan söker sig till varandra..?



Hursom så har du mycket vackert och ätbart som det ser ut.

Däremot så är det tråkigt om vissa inte vill vara med ända till frukostbordet, förruttnelse kan man vara utan.



Mvh från en som gillar sexet i växthuset.

2009-08-07 @ 07:20:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0