BH:ar i växthuset o dynga under naglarna.



OK, har inte skrivit på evigheterns evighet...blir ofta så för mig...krav växer till överkomliga hinder...även små. Jag vet att det har med stress att göra men har alltid ansett mig må bra efter omständigheterna...tills jag gick in i väggen rejält i vintras. Uppfyllde i stort sett alla kriterier för sk utmattningssyndrom...värst var när jag fick hjärtklappning samt orkeslösheten och minnet som svek totalt. Nu mår jag lite piggare tack vare sol o värme men vet att det lurar strax bakom hörnet. Försöker ta det lugnt och tänka på allt bra i mitt liv sålänge. Värst är att inte få sova en hel natt samt att inte ha en god vän som jag kan stöta och blöta med och som delar iaf några av mina intressen. Nog har jag vänner men en sådandär bästis som man hade när man var liten, som man kan ringa el hälsa på när som helst man behöver.



Nog om detta...det växer så det knakar i växthuset. Utomhusplantorna är inte riktigt lika villiga men det beror på att de nästan frös ihjäl efter en extremt sen "järnnatt". Det har tagit flera veckor för mina squash och utetomater att börja återhämta sig. Vet inte när det var frostgrader strax före midsommar sist! Får vara tacksam för att jag pressade in maximalt i växthuset. Där står sex plantor med salladsgurka "Beit Alpha"...vi äter gurka så vi storknar, jisses vad de producerar!



Två plantor med Armenisk gurka, de blir väldigt fårade o helt gula...rakt igenom. Blir kul att smaka men än så har jag bara ett par pyttefrukter på G.




Två plantor med gurkmeloner...tror att de kommer att se ut som korta knubbiga gurkor fast med lätt melonsmak. De blir också spännande att smaka på, har några frukter på G även där.





Två sorters meloner; "Minnesota Midget" plus "Siberian...någonting...", fyra plantor sammanlagt. Har flera frukter på gång men vi får se om det blir någonting. Har lite svårt att beskära tillräckligt...men två frukter är rejält stora och de har fått "BH" idag för att inte knäcka grenen de sitter på. På bilden nedan är de fortfarande små, har inte laddat in de nya bilderna än...får återkomma lite senare med de nya bilderna.



Sedan står det några olika tomatsorter där; "Tigrella", "Black Sea Man", "Sungold", "Sunrise", "Principe Borghese" och "Green Zebra". Frukt på gång även där...hoppas att det inte blir för stora temperatursvängningar mellan dag och natt nu så att de stannar av i växten!



Annars har jag inte fgjort så mycket åt trädgården, den har ju fått ligga i träda medans barnen varit små. Trädgårdslandet fick vi lov att spruta i år för kvickrot och tussilago höll på att ta över. Varken min eller Gubens rygg är ju speciellt pigg och i fjolsommar fick jag ju ryggskott två gånger i rad vilket gjorde att ogräset spurtade förbi gränsen för det tolererbara. Där står  i år bondbönor, ett par rader knölfänkål samt blomkål. Den sistnämnda dock ej täck och har redan besök av kålmask. Det bidde lite mycket för mig ett tag när Guben blev rejält sjuk och inte fick utföra något som helst fysiskt arbete under några veckor. Nåja, det kommer fler år med fler somrar. Har iaf fått iordning hälften av min blivande nya bär-, krydd och grönsaksträdgård. Rutor och ränder med träramar runtomkring. Blir nog bra när det väl blir klart! Tar det som sagt lugnt...får inte känna att det blir ett måste för då ballar jag ur igen.





Vintersquash "Bon Bon"




Sommarsquash "Genovese"


För övrigt har jag satsat mycket tid på mina handarbeten. Mår bra när jag får pyssla med händerna, titta på tyger och garner samtidigt som man känner att man presterar någonting utan att det känns som ett "måstejobb". Har stickat en hel hög med tjocksockar samt virkat stjärnor tänkta att hänga i gran- eller tallris till vintern. Jag och min syster siktar in oss på att åka till julmarknade i år igen för att sälja det vi gjort. Jag har mina sockar, prydnadsstjärnor och godis...kanske det blir några saker till, vi får se vad jag orkar och hinner med. Syrran stickar vantar och halsdukar samt att min systerdotter brukar göra ett gäng jättetjusiga julkransar. Strunt samma om vi inte får sälja någonting, huvudsaken är att vi får ihop till bordshyran. Ser det som en trevlig utflykt, man får se lite nya människor och så får jag och syrran tillfälle att prata i lugn och ro utan att mina ohängda döttrar sitter mittemellan och tjattrar!





Nu tänker jag ta min nya virkning och köra ett varv eller två. Har inte virkat på länge och kommer nu ihåg varför; jäskus så ont i händerna jag får!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0