Tror du på utomjordingar?


Ibland kan man ju börja att undra...vad tänker man på när man ser en sådan här figur? Vad är det? Hur kom den dit och vad har den för funktion?  



Tefatet den kom med...eller en vintersquash ("Bonbon") på tillväxt.

Har ni tänkt på hur egocentrerade vi människor är? Vi ser bara oss själva och anser oss vara så jäkla fantastiska. Stanna upp ett tag, tänk efter och framför allt; titta efter! Sätt dig på huk och kika in under bladen på en buske, titta jupt ner inuti en blomkalk, lägg dig på rygg i gräset och titta upp i himlen...på molnen...eller på stjärnorna en klar natt. Stor i orden, liten på jorden. Jodå, nog är vi fantastiska varelser men det är också resten av naturen; insekter, fåglar, blommor, jord, vatten...rubbet!



Aubergineblomma, vid första anblicken ger den ett stelt och tilltufsat intryck, enkel och outvecklad som om den rest genom tiderna från dinosauriernas tidevarv.



Ja inte är den att jämföra med en ros eller orkidé  men stanna upp ett tag och titta lite närmare. Se hur vacker den mättade violetta färgen står mot den gråaktiga, håriga stammen. Se hur stolt den ser ut trots den graciösa bugningen på nacken som gör att den alltid tittar i marken och det slår dig...den är *vacker*!



När man ger sig tid till att verkligen se efter och funderar över hur och varför så blir man nästan smått religiös. Jag tror att det är därför jag tycker så mycket om att odla mina egna grönsaker. Spänningen när de första groddknopparna börjar att visa sig och resan därefter till en fullstor planta...hjärtblad, sidoskott, knoppar, blomma och slutligen en frukt av något slag... Se på bilden här ovan, det är en bild av en squashblomma. Visst är den magnifik! Formen, storleken, nervernas mönster på kronbladen och den sammetslena känslan när man stryker fingret över dem (jo, den här sorten är luden). Den doftar dessutom lite liljeaktigt och allt i kombination med det fantastiska bladverket gör att man lätt kan drömma sig bort till främmande djungler, trots att man sitter i mellersta Västerbotten och titt och tätt oroar sig för nattfrost.



Jag har äntligen avsmakat "Black Sea Man" och det lovar jag; den tomaten kommer jag att fortsätta att odla! Omdömet låter såhär: söt, saftig med en lätt "smörig" konsisten. Det är så underbart att gå ut i växthuset på morgonen och andas in luften, mättad av jord och fukt. Titta igenom plantorna och sedan stappla in under en börda av gurka och med fickorna fulla med tomater. Jag vet uppriktigt sagt inte hur jag ska klara mig denna vinter tills nästa säsong startar igen. Jag anser att vinterna här hos oss är att anse vara förtryck mot religiös minoritet!



Här är en liten gynnare som Mellis hittade ute i skogen idag när vi åkte upp till jaktkojan för att kolla in bärbeståndet.


Se så fantastiskt den är uppbyggd och hur vackra färger och mönster den har på kroppen!



Ej att förglömma hur fantastiskt naturen har ställt det med kamoflage.



Här har vi en liten gynnare som följde med hallonen in. Har ingen aning om vad det är för slags bagge men det bryr jag mig inte om, den är vacker!


Guben ropade på mig imorse och jag fattade kameran direkt trots att han inte sade något om den. En sparvhök tyckte att vårt husvagnstak var en strategisk punkt för en morgonjakt.



Den ville dock inte vara med på bild och flydde när jag började fyra av kameran.



Hårboll...



Tittut!



Äsch, gå och lägg dig matte!














Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0