Slumpens skördar


Efter vår väg på hemväg från Örträsk, klockan var omkring 21 och månen var underbart vacker.

Nu är det skördetid, buskarna dignar av bär...ja, i trädgården iaf och i växthuset mognar det till både det ena och det andra, fortare än vad vi hinner äta. Ute på myrarna har dock hjortronen lyst m sin frånvaro och på hyggena står hallonriset stolt utan ett endaste bär. Sorgen är stor...tur att det finns en hel del blåbär iaf. Nu är jag iofs ganska så less på blåbär då det är det enda vi har haft i frysen sedan början på 2000 men man får inte vara kräsen. Kommer iaf att få ihop en rejäl laddning vinbärsgelé av bären från mina egna buskar och jag hoppas få komma till våra kompisars pappa/svärfar o plocka ihop till ett par rejäla satser svartvinbärsdricka. Kommer att kunna göra en laddning blandsaft av rabarber och jordgubbar också. Rabarnbern är lite slak nu men det gör inte så mkt när man gör dricka och utblandad m "skräpjordgubbar" blir den inte så vass i smaken. Undrar vad jag ska hitta på med de vita vinbären i år? De ser riktigt fina ut men är inte helt mogna än...gelé kanske...saft kanske blir lite för sur för töserna och jag vill ju hålla nere på sockret.



I växthuset är det sista sprutten innan frosten nu; paprikorna kommer på löpande band, hoppas att de hinner mogna till på buskarna bara. Tomaterna mognar till för varje dag, vi har ätit av "Sunrise" i någon vecka nu och idag såg jag att "Brown Berry" håller på att få ordentligt med färg. Till min lycka finns där även en rejält stor gurkmelon samt en pytte, den lilla kommer kanske inte att hinna mogna till innan första frosten men jag är nöjd med en. Huvudsaken är att vi får smaka hur den egentligen ska smaka, den första började ju ruttna nederst. Nätmelonen o vattenmelonen verkar stå stilla i storlek men har jag tur mognar de till inuti. De har jag ju odlat mer som kuriosa...kul att testa. Kommer nog att så några plantor nästa år också men då bara ha en av varje sort i växthuset och ett par utomhus, har jag tur blir det en toppensommar och då kan det gå vägen.


Töserna fick posera med den armeniska gurkan innan jag skar ner den för att man ska få en hum om hur lång den är.



Vintersquashen sätter frukt på löpande band, fick lov att rensa upp lite bland nya sidoskott och ta av de längsta då de inte kommer att hinna mogna till innan hösten annars. Plockade in tre sommarsquash idag men de går lite sämre. Det är sådan massiv tillväxt inne vid basen, förmodligen efter chocken vid frostnatten vid midsommar, samt att jag satt ihop dem med en icke lämplig växt som är jättestor. De får för lite utrymme både för "fötterna" och frukterna...för lite solljus och annat "käk". Nåja, orkar inte bry mig nu, det räcker och blir över ändå och till nästa år vet jag hur jag ska göra. Har gjort en stor burk squashconfit av de jag plockat in. Mycket jobb (fem ugnsplåtar à två timmar per plåt) för lite men rackarn´s så gott det är!



Vid mätning uppnådden den exakt 75 cm från "topp till tå".



Som vanligt hittar man en massa intressanta typer där ute i trädgården. Söta otäcka eller bara konstiga men alla har vi det gemensamt att vi skördar till vårt uppehälle. Jordgubbar, kålblad eller flugor...eller i mitt fall; gurkor, squash och tomater. Tycker det är roligt när jag upptäcker någon vacker skalbagge eller neongrön spindel, har faktiskt blivit mindre "skvättig" när det gäller insekter sedan vi skaffade digitalkameran och jag började fotografera mer.



OK, jag blev *liiite* rädd i badrummet...eller man kanske borde säga överraskad. Det killade uppe på högerarmen, strax under axeln efter duschen för några dagar sedan. Tittade dit och skulle till att borsta bort den där "flugan" som man brukar göra helt automatisk under den här tiden på året. Sekunden innan jag nådde dit med handen fick jag ögonkontakt med en, ca 3 cm, stor brun och hårig spindel. Har *absolut ingenting* emot spindlar utan ser dem som något positivt. I vårt dammiga hus, jag avskyr att städa, har ungar, katter samt en hund som springer ut och in, är spindlar en tillgång. Vårt hus är ett paradis för kvalster och som dammintolerant borde jag hålla efter bättre men...ja, ni vet ju min hållning till städning. Spindlar äter kvalster samt andra småkryp och därmed hjälper de till en hel del för att hålla mig någorlunda på topp. *Men*...de får hålla sig från min kropp i fortsättningen tack! Hann tyvärr inte hämta kameran innan den försvann in under ett skåp men jag lovar; det var alla husspindlars urmoder! Tycker nog att den bor lite för nära vårt sovrum för att jag ska känna mig tillfreds men det finns mycket gott i badrummet så den håller sig nog kvar där...hoppas jag.


Kommentarer
Postat av: Mon Lis

Fanstastiska bilder !! En vacker dag (eller regnig) kommer jag på besök.



Ha dé

2009-08-09 @ 05:16:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0