Saftiga meloner och grova zucchinis!

Eller squash som de också kallas...och ja, jag har ful fantasi! Har helt plötsligt fullt av squash i kylskåpet, produktionen har verkligen accelererat med stormfart under rötmånaden. Tur att åtgången är stor då både jag och Minstan älskar att äta squashconfit på morgonmackan. Hittills är det endast en "Genovese" som kommit, de andra hör till den mörkgröna sorten som jag har glömt namnet på..."Black zucchini" kanske?





Melonerna ja...upptäckte till min förvåning att båda (galia?)melonerna var gula när jag besökte växthuset imorse. För två dagar sedan var de fortfarande gröna och jag hoppades att den gula färgen indikerade mognad. Tyckte också att något mer verkade konstigt men kunde inte komma på vad tills jag upptäckte att de hängde och dinglade helt fritt i sina "BH:ar".




De hade släppt från stjälken och först blev jag nervös över att något var fel men sansade mig och bestämde mig för att det betyder att de är perfekta. De är inte så stora och tunga som de ska vara enligt beskrivning (ca 1 kg om jag minns rätt) men huvudsaken är att de mognat till och smakar bra. Vi skar upp den lilla på 300 g (den större väger 460 g) och lite gulare i skalet samt en ljuvlig doft av honung.





Den var saftig och hade en underbara orange färg på fruktköttet. Den smakade underbart, lite mindre sötma och smak än en köpt söderöver men med de förutsättningar som de haft i sommar är jag mer än nöjd! Vattenmelonen får hänga kvar ett tag till.





Gurkorna lever fortfarande sitt eget liv. Har släppt lös flera sidoskott då säsongen snart är slut men det hjälper inte, det ploppar fram nya frukter för var dag. Igår bar jag och Minstan in sju stycken! Fick lov att skicka iväg töserna med några stycken till två av våra granndamer. Vi har ju fullt sjå med att hinna äta upp armeniern! (Jodå, halva är kvar...) Tomaterna är dock segare med att både sätta frukt och mogna till. "Sunrise" kommer stort nu men "Black Sea Man" har börjat få färg och idag kunde jag plocka in den första. Den har en härlig färg; halva frukten är grönbrun och halva är åt gammelrosa åt det lila hållet. Den är lite ojämt mogen så den får ligga i någon dag eller två innan jag provsmakar den. Av plantorna som står ute får jag nog ta in allihopa och hänga dem uppochner i pannrummet för att de ska mogna till.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0