Nu är hornen kapade - have *mercy*!

Efter en hel månads förtappelse har jag idag kapat hornen och säger som Duffy (fn en av mina favoritsångerskor); *Mercy*! Det har varit tre födelsedagar och därmed tre födelsedagstårtor samt annat smått och gott. Därtill kan vi lägga tre middagsbjudningar varav endast min egen var LCHF. Kan meddela att vikten gått uppåt, cirka 2 kg...å andra sidan är det förmodligen mest vatten och jag har jobbat en del fysiskt ute i trädgården så lite förtröstan har jag. De tillkomna lårmusklerna finns iaf kvar och jag är *sååå* stolt. Från och med idag kör jag ordentligt igen och tänker inte falla för något bakat förrän till midsommar då jag ska unna mig två bitar av ngn slags tårta. Fram tills dess får det bli så sockerfritt som det bara går för mig. Möjligen kommer jag att söta ngn god ostkräm med lite honung till helgerna men det får bli det lilla i sådana fall.

image79

Ananas-kanelen i knopp (det träd som snön knäckte i år).


Maj månad är en bråd tid för mig. Den sista snön försvinner och blottar en gräsmattan som skriker efter en rivning vilket faller på Gubens lott. Jag brukar riva upp mattan av pillöv så att gräsklipparens uppsamlare skall få upp allt. (Har ramlar pillöven oftast efter det att snön kommit så det är inte aktuellt att räfsa upp dem på hösten.) Jag har också ansvaret över ansning av träd och buskar. I år hade vi oturen att få två grenar på ena äppelträdet knäckta av snön. En av dem var rejält stor och det blev ett stort sår i stammen, vi håller tummarna och hoppas att ni också kniper för att det skall klara sig. Fördel; jag kom mig äntligen för att rensa upp lite i äppelträden o körsbärsbuskarna.

image78

Skördedags i augusti, knopparna blev blommor som blev till en rekordskörd av oangripna äpplen.


Jag har slängt ner lite frön i krukor sent omsider, är alltid ute lite försent men det brukar bli bra ändå. Hade en hög med gamla blomfrön, ettåringar som jag fått i tidningar och som tackgåvor vid tidigare beställningar...en del är rätt så gamla men man lever ju på hoppet som bekant. Kom för en gångs skull ihåg att det var dags att beställa men vad gör det när man inte hade råd att köpa frön och jord just då! Har också klämt ner lite broccoli- och knölfänkålsfrön...det är ju *sååå* gott! Måste komma ihåg att kolla upp bondbönsfrön när jag åker in till stan nästa gång. Jag brukar oftast förgro även dem men de hinner mogna till om även vid direktsådd om det blir en fin sommar...får knipa även för det då... En grannfru har satt blomkål och jag skulle få några plantor av henne om hon får många, tack för det. Hade ju tänkt prova det i år men...som sagt; mitt minne och ekonomi styr vad som händer i mitt liv.

image80

Körsbärsblom, det bidde mycket körsbär det året också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0