Långstekt fläskkarré med mango/curry-rubbing

Test av Santa Maria´s krydda med mango och curry i blandning. Bjöd över ett grannpar på detta och bjöd på mangosalsa (se recept i nytt inlägg) till. Tyvärr blev bilden suddig men jag lägger in den ändå. Var lite stressad och kameran har blivit helknäpp så det andra korten bidde det ingeting av över huvud taget. Ni får tro mig på mitt ord när jag säger att det blev supergott! Referenser kan lämnas...det bidde ingenting kvar på tallrikarna, alla tog om minst en gång.

image81


Först lät jag steken ligga i saltlake i ett dygn. Därefter gned jag in den med *rikligt* med mango/curry-kryddan, minst halva burken gick åt till en 2-kilos stek. In i 100 grader varm ugn där den fick stå på galler i ugnsform i cirka 4-5 h. Spädde på med lite vatten i botten för att behålla saftigheten och sista h hällde jag över lite smält smör för att få fin grillyta och öste med jämna mellanrum.

Saltlake, grundsats:
2 l vatten
1 dl salt (utan jod)
1 msk socker

Hur mkt man måste göra för att det skall täcka köttet beror på köttbitens storlek samt hur kärlet som man rimmar köttet i ser ut; bra passform efter köttet och du behöver mindre saltlake. Jag brukar behöva en dubbel sats till en 2-kilos stek på ett ungefär.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0