Inhysingar i kaprifolen!

Vi har fått hyresgäster! Ja, de betalar ju inte hyra direkt...kanske man kan säga att de pröjsar i natura för det är jättemysigt att ha ett fågelbo i ansiktshöjd i kaprifolen utanför tvättstugan. Så nu är det utgångsförbud genom den dörren då den tar i kaprifolen så hela alltet skakar när man slänger upp dörren för att gå ut. Om man står i det högra vardagsrumsfönstret kan man se boet och hur mamma trast bökar runt när hon vänder äggen. Framåt eftermiddagarna när solen nått fram dit kan man se Mamma och Pappa Trast spankulerandes på gräsmattan samt trädgårdslandet, letande efter mask och småkryp. De har valt en bra plats; varmt o skönt, skyddat bakom allt ris och gott om mat i trädgårdslandet. (Maskarna frodas av alla löv och allt gräsklipp som jag vräker på, marken rör sig nästan av alla som slingrar omkring där under och de är stora som mindre ormar!)

image89

Inte så lätt att fota med allt ris men visst har de byggt sig en tjusig villa där i vår kaprifol!?


Hmm, undrar just hur det står till med hushållsarbetet när det gäller trastar? Hjälper Pappa Trast till med att ruva, städa boet och mata ungarna eller faller allt arbete på Mamma Trasts lott? Måste komma ihåg att kolla upp det...eller så kanske någon annan vet. Det är iaf ganska så vågat att bygga bo intill en husvägg där det bor 2 katter samt 1 hund plus 2 småtöser som springer omkring och väsnas, coola pippifåglar!


image90

Bilden bidde suddig men det kan förklaras med att jag stod på en hushållsstege där benen sakta sjönk ner i rabatten mjuka jord. Det var liksom inte läge att fjolla sig, sikta och trycka av var det som gällde.


Själva känner vi oss "down and out". Sonen har varit rejält snorig och haft ont i halsen för första gången i sitt 13-åriga liv. Strax därpå åkte Guben på feber, harkel, harkel och nu, efter ca 1 vecka, har han fått världens whiskeyröst. Själv åkte jag på det sista natten innan Guben skulle gå på helgpasset. Typiskt! Jag blir alltid sjuk lagom till hans jobbarhelger bara för att töserna brukar bli extra bökiga då! Nåja, jag har iaf fått 2 nätters riktigt bra sömn. Tog resolut mitt täcke och gick ut i husvagnen och sussade där de sista två lediga nätter Guben hade. Tråkigt att sova ensam men ack så skönt att inte bli väckt mitt i natten. Naturligtvis sov Minstan sött hela nätterna just då men det var nog bara för att jag inte låg inne och sov...


image91

Ofarlig?


Jag har börjat att gräva ur en rabatt. Har plockat upp hälften av perennerna, djupgrävt och plockat bort allt ogräs samt planterat ner blommorna igen. Hälften av rabatten är klar men nu tar jag en paus. Ryggen började protestera och så fick jag ju feber mitt i allt. Dessutom har trädgårdsspaden gått av och grepen är på väg att krokna så jag avvaktar till jag kommer mig till Umeå för att köpa nytt. Det får ta den tid det tar...kan inte springa över till grannen och låna varje gång jag vill ta ett spadtag! Däremot hoppas jag att febern går över snabbt för jag har ett jordgubbsland att anlägga dessutom och det bör vara klart på 2 veckor.


image92

Söt är han iaf!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0