Vicka´ dar´.....och nätter!

image37

Vad är det som gör att man ständigt är i ofas med livet? Minstan har sovit lite oroligt de senaste månaderna. Jag har tolkat det som treårsfasen då även storasyster hade en period då hon drömde mycket i treårsåldern. Detta har naturligtvis inneburit en hel del avbruten nattsömn för mig och Guben och det känns. Jag har svårt att sova i vanliga fall också då jag både är lättväckt samt har värk i kroppen av och till, dessutom är det rackarn´s svårt att somna om, det tar minst en timme innan jag somnar igen. Nu har de varit några hemska nätter!

image35

Natten mot onsdag vaknade jag vid tre-tiden av att Guben suckade och stönade, han hade fått ett migränanfall och mådde pyton. Kunde naturligtvis inte somna om, inte med en som vrider och vänder sig strax bredvid varannan minut. Skinnsoffan i vardagsrummet kändes inte som ett alternativ heller, jobbigt att bädda och så skulle jag ha hunnit få hurrven innan jag hunnit krypa ner under täcket. Katterna skulle ha vaknat i tvättstugan bredvid och startat morgonkonserten och jag kände att det var lika bra att ligga kvar i sängvärmen. Gissa vem som var en pigg och glad morsa när Minstan ropade vid sjutiden!

image36


Guben fick sova tills han vaknade och det bidde någon gång mitt på dagen. Jag tog då en lååång och varrrm dusch och hoppade sedan isäng ett par timmar för att orka med kvällens syjunta. Himmelska tider så skönt det var! Hade kunnat sova i ett par timmar till men man måste ju hinna äta också. Guben hade åkt till jobbet när jag väl kom hem och Sonen var barnvakt. Kunde konstatera att töserna sovit som stockar från det att Guben lagt dem innan han åkte iväg. Tog ett kvällsmål för att inte få sug om jag skulle vakna tidigt (är ju tant påstås det och måste upp på toa en extra gång numer, irriterande) och kollade mina forum på datorn, efter det gick jag isäng. Kunde inte somna! Vet ju att jag inte kan sova på dagen för då är det kört på natten! Efter en lååång natts vaka med en mardröm om Sonen på morgonkvisten, då Minstan för en gångs skull sovit gott *hela* natten, vaknade jag återigen "pigg och glad".

image34

Ålidforsen

Fick naturligtvis ingenting ur händerna den dagen utan satt vid datorn tills Guben vaknade och vi tog en promenad allihopa. Startade i solskenet som kommit fram efter förmiddagens snöfall och det var varmt och skönt. Halvvägs hem gick solen i moln och det började vräka ner snö, på slutet var det jättelika "lapphandskar" som kladdade igen mina glasögon så jag knappt kunde se var jag gick! Mysigt...om man varit inomhus... På något sätt överlevde jag dagen och piggnade till framåt kvällen när jag fick rå mig själv. Såg en film, skar lite tyg till ett nytt lapptäckes-projekt och kollade på datorn.

image29

Bygden sett från Hästberget.

Gick isäng vid tolvtiden som vanligt och trodde att jag skulle få sova gott men ack vad jag bedrog mig! Natten som var blev fylld av orolig sömn, vaknade och hade ont i höger höft, vaknade och var kissnödig...allt var fel. Minstan? Jo, hon sov som en stock hela natten...igen. Jag slår vad om att hon kommer att vakna minst två gånger varje natt nu i helgen och vakna klockan sex varje morgon bara för att Guben är ledig!

image30

Min hemby, där nere till höger bakom skogen.

Nu sitter jag och försöker hålla mig vaken så gott det går tills Guben vaknar. Ska fixa lite mer med syprojektet jag höll på med igårkväll, tvätta håret och fräscha till mig lite allmänt. Sedan ska jag och Guben åka iväg till ett av de stora samhällena och handla lite. Guben har lovat Sonen pizza till middag, inte för att vi har råd men barnen får väl äta det. Slänger ihop något från kyl och frys till oss vuxna. Må alla få en trevlig helg!

image31


Jag lägger in några bilder från skoterutfärden som jag och Guben gjorde i tisdags (gissa var höftvärken kommer ifrån), bara för att texten inte ska bli så bedrövlig att läsa. Jag föredrar nog sommarhalvåret nuförtiden men visst är det vackert på vintern när vädret är fint!

image32

Väst´i´myr-kojjan. Här låg byssfölke när det var slåtterdags och de tog tillvara höet från myr-ängarna.
image33

En av myr-ängarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0