Under belägring.

Idag har jag återigen börjat morgonen med att döda ett gäng myror. Vi har många bon ute i trädgården, en nackdel med att bo på, för myror och husbyggande, bra mark. Vi har även nära till skogen och jag har en hel del växter som ger mat (sockerlösning och bladlöss) till myrorna. Vi har ett svårutrotat bo under entrétrappen och jag gissar att det är dessa myror som kommit på att det finns gott om namnam inne i vårt hus. Vintern har ju varit delvis mycket mild och jag har läst på Nätet att det är ovanligt tidiga myrproblem i år.

image48


Svartmyra (Lasius miger), även kallad tuvmyra eller trädgårdsmyra. Läs mer här om du är intresserad: http://www.anticimex.se/fileobjects/536_Svartmyra_Faktablad%20utg.2.pdf


Tur i oturen att jag ändå måste röja inför byastämman om två veckor. Får göra ett ryck och städa undan allt på köksbänkarna, tömma alla skåp och lådor och torka ur dem. Får ta väggar, lister och golv en sväng också, det har ju flugit en del mat och saftglas genom luften de senaste åren. Frågan är hur jag ska orka och hinna med allt som ska göras!? Ryggen har börjat att spöka igen och en ordentlig genomgång hos min naprapat skulle vara behövligt men vem har råd med den extra tusenlappen. Måste besöka ögon och få domen där innan sommaren; en ny operation eller speciallins i glasögonen.

image49


Sommarens jobb för (förutom allt det andra inplanerade) bli att försöka lokalisera alla myrbon runt huset och gräva bort dem. Jag hade iofs ändå tänkt att flytta alla rabatter bort från huset men kanske inte just denna sommar. Har ju en hel del växter som antingen utsöndrar sockerlösning eller härbärgerar massvis av bladlöss och det lockar ju till sig myror. Bra men inte när de invaderar huset också!
































 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0