Sy eller inte sy, det är frågan!

Som ni läst nedan har vi fullt upp med en massa "roliga" aktiviteter, så fullt upp att jag inte hunnit sy något trots en veckas "lov" från min sykurs/junta. Trodde att jag skulle hinna göra en massa roliga saker i syrummet och kunna överraska de andra tjejerna med mina alster men tji fick jag!  I alla fall ramlade jag över några bilder på äldre toppar som jag gjort, när jag letade mina myrbilder tidigare. Är du intresserad är du välkommen att titta, om inte kan du sluta här!

image50


En rund bag som jag gjorde till min väninna Eva-Britt när vi var bjuda på middag till dem. Oj vad många nya ord töserna lärde sig den dagen! Hade inget mönster och ingen beskrivning, bara en bild att gå efter så jag fick försöka klura ut mått och teknik under vägens gång. Den bidde inte perfekt men rätt så fin med tanke på att det var ett hastverk utan någon som helst vägledning.

image51


Ett gammalt projekt som blivit liggande och äntligen färdigställt...ja, toppen ska ju förstås läggas ihop och kviltas men jag är nöjd sålänge jag blir klar med delmål nummer ett!

image52


Den här toppen kallar jag för "Pink MIG´s for Peace" (Rosa MIG´s för Fred) för jag tycker att den trekantiga formen påminner om MIG-plan och vem vill ha krig och visst är måste väl rosarött vara fredens färg?

image53


"MaMa´s darlings"...ett nervpåfrestande projekt då jag länge gått och sneglat på dessa tyger i tyghyllan. De var länge mina älsklingstyger och jag hade jätteångest inför att sätta kniven i dem. Rädslan att skära fel var enorm och jag våndades en hel del när jag äntligen fattat beslutet att göra något av dem. Jag blev iaf mycket nöjd med resultatet!

image54


"Autum Circles" (Höstringar) blev till när jag hittade ett mysigt tyg i lila och terracotta med löv på, hos Ohlsson´s Stuvar i Umeå. Hittade även den ljusa tyget med lila blommor där samma dag och kom på att jag ville prova på att applicera cirklar. Så bidde mina Höstringar till. Cirklarna blev inte riktigt runda för jag kom först inte på hur man skulle göra men man lär sig av misstagen. Hade velat brodera dit en liten höstdikt också men eftersom jag inte är någon vidare brodös så fick det vara.

image55


"One spring in the 90´s" gjorde jag av en massa remsor som jag skurit under min nybörjartid som kviltare. Jag började med en kurs i början av 90-talet och tygerna är således från den tiden. Några har legat framme och blivit delvis solblekta och toppen ser därmed äldre ut än vad det är. Fast tygerna har ju några år på nacken iofs!

image56


"Molly is a star", en gåva till en nära och kär vän. Var sugen på att testa blocket "Friendship Star" och rotade igen en stuv som jag köpt på Ohlsson´s Stuvar, en bit tyg från svärmors gömmor, en bit ljusblå lakanslärft och ett batikat tyg som vete 17 var det kommer ifrån. Blocket var lätt att sy bara man kommit på hur man skulle vrida tygbitarna, lite grillrigt och i efterskott hade jag nog hellre gjort stjärnorna i det blommiga tyget och använt de enfärgade som bakgrund men nu vet jag till nästa gång.

image57


"Candy Cosmos"...ett självklart namn på en kvilt sytt av ett gammalt supersize påslakan (också köpt på Ohlsson´s Stuvar för hundra år sedan och använt som överkast under min gymnasietid) med möster påminnande om engelsk konfekt. Blev Sonens mystäcke i soffan framför TV:n.

Jag ber om ursäkt för bildernas dåliga kvalitet. Det är svårt att göra rättvisa åt färgerna vare sig man använder blixt eller inte. Dessutom är det jättejobbigt att hålla upp ett stort täcke och hålla det helt stilla, vilket märks på en del bilder. Förhoppningsvis kan ni med fantasins hjälp tänka er hur det egentligen ser ut. Mången tack till min Guben också som så tålmodigt och snällt agerar "kviltställ" när jag ber om det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0