Är det äntligen slut nu?

Äntligen lite ro att slå sig ner framför datorn. Har haft så många upplägg till bloggen, idéer och funderingar som kikat in i Den Stora Cellen och sedan snabbt kilat iväg igen. Jag borde nog alltid bära på mig ett anteckningsblock, för att komma ihåg de där tankarna är lättare sagt än gjort!

image39


Som vanligt har det varit fullt upp. Jag har ju länge försökt att fixa någon slags ordning i vårt kaos men det är inte det lättaste. Med en tonåring som bara har datorspel och chatt i hjärnan samt två småtöser som är mer vilda än tama är det fullt upp med att bara hålla efter det viktigaste. Är man dessutom född ekorre, samlare (blivande karriär som baglady i nästa liv) själv och samlar på allt för "det kan vara bra att finna någongång" så blir förvaringsutrymmena till slut överfyllda. Jag har varit riktigt duktig och slängt flera kassar med gamla kläder och leksaker och är faktiskt mäkta imponerad av mig själv. Trodde aldrig jag skulle kunna klara av såpass mycket på så kort tid men tyvärr är det bara en måsskit i havet. Guben har dock gett förrådet en grovrensning så nu kan man åtminstone gå igenom det från kortsida till kortsida.

image40


Förutom mina upprensningsförsök har Minstan hunnit ha magsjuka ännu en gång. Tack och lov fick ingen annan det, det räcker med att vara ett dygn i sträck för min del. Det bidde naturligtvis en kväll då Guben hade arbetat natten innan och sovit lite på förmiddagen så jag tog hundpasset, dvs natten, då det lugnat av lite. Gav maken lite sovmorgon nästa dag men pallade inte längre än till halv åtta-tiden då jag bara slumrat mellan kl tre och sex på morgonkvisten. Somnade så fort jag lade huvudet på kudden och sov som en stock till mitt på dagen. Det var länge sedan jag sov så gott, synd att det bidde på dagtid, fick en blixtrande huvudvärk efteråt.

image41


I förrgår kom Guben och sa att det är vår tur att ha byastämman i år. *Hurra*! Det känns jättekul att öppna hemmet för alla i byn. Särskilt nu när allt är i en enda stor röra, dammet virvlar och fönsterrutorna är så skitiga att man knappt kan se ut genom dem! Tänk om vi kunde omforma det hela till ett rent styrelsemöte istället för att fortsätta göra det till en familjefest! Det hade varit mycket roligare om styrelsen gjort sitt en kväll i början på året och sedan kunde byn samlas till vårfest uppe vid jaktkojan för korvgrillning med några kalla till...en pinne sitter heller aldrig fel när nattkylan börja sätta in (och nu menar jag inte grillpinne)! Förr brukade vi alltid åka upp i skogen på senvåren/tidig sommar och det var jättekul!

image42


Visst är det trevligt att samlas allihopa men...vi är nu nitton vuxna och tio barn + en/två pers från sommarboendet och hur sjutton ska man kunna rymma 31 personer i ett hus!? Nu brukar inte alla komma men även om bara hälften kommer så har inte vi knappt 15 sittplatser! Trångt, varmt och en hög med ungar som skriker på mamma, ett par blivande ettåringar som äter på konstiga tider och ska sova mitt på dagen. Man ska bjuda på fika också...jag gillar ju iofs att baka men jag känner mig ju stressad bara över vardagen just nu...och har fullt upp med att få pengarna att räcka till allt det andra; mat, blöjor, kläder, schampo...och snart är det sommar och dags för en sväng med husvagnen. Vi som skulle spara pengar till semestern och vi har inte ens börjat! Det är *alltid* något som kommer emellan! Tur att det finns lite plats i förrådet nu iaf, får väl slänga in allt löst där sålänge!

image43


Vi har iaf gjort bort de värsta storhelgerna nu för visst är väl slut nu? Valborgsmässoafton räknar jag inte till storhelg. Har inte gått upp till brasan på flera år nu. Skulle vilja åka till syrran i år och så gå upp till pappa och fika efteråt, kul för Mellis som går förskola i den byn för då får hon träffa en massa kompisar. Men Guben jobbar den natten så jag har ingen bil. Får väl släpa mig upp och stå ett tag för ungarnas skull. Tur att Minstan blir trött tidigt så jag kan skylla på henne och gå hem någorlunda tidigt. Sedan är det bara midsommarafton kvar och den torde också bli lugn. Guben arbetar som vanligt så antingen blir det en vanlig kväll ensam med barnen eller så kommer syrran förbi och håller mig sällskap om hon inte ska skjutsa sin yngsta dotter till och från någon rolighet.

image44


Nä fy vad dystert allt det där lät! Jag kan iaf berätta om en kommande rolighet; vi ska till kusin PM nästa helg. Han fyller Gubbe och vi har köpte en kul present...hoppas att inte alla andra kommer med samma sak nu bara! Kan inte avslöja vad det är här och nu för jag vet att han läser här men jag tar en bild och lägger in efter partajet. Reserverar mig för att det kan ta några dagar, man vet aldrig status på Den Stora Cellen efter sådana balunser. Fast Guben jobbar (som vanlig) så jag får nog hålla mig lugn för att klara av ungarna (och så är inte alkohol bra för fettförbränningen) dagen efter.

image45


Nu ska jag koka upp vatten till en kopp te och sätta mig ner och försöka göra någon slags plan för röjningen av huset. Tror att det ska få slinka ner en chokladtryffel också...because I´m worth it! Lade in några av mina gamla favoritsommarbilder, bara för att det känns så långt kvar till sommaren. Avslutar med min sinnesbild av vad en sommar här hemma innebär; sol, värme och lågvatten så badgrunden i älven kommer fram!

image46

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0