Sommar, sol och semesterplaner.

Så har sommaren äntligen kommit tillbaka. Värmen har legat på +28 o +31 i solväggen två mornar i rad nu fast nu påstås det att en regnfront är på ingående. Nåväl, bara värmen stannar kvar så är jag nöjd! Lite vatten skadar inte...förutom att vattennivån i älven aldrig sjunker vilket är ett stort minus, jag vill att vårt badgrund ska komma fram! Jag fattar inte var den senaste månaden har tagit vägen! Det enda nyttiga som vi företagit oss (vad jag kan komma ihåg) är att vi i stort sett har röjt undan på kallvindan på den sidan som ett varmförråd ska byggas. Jo, lite utplantering av sommarblomster i en nyröjd rabatt samt i växthuset har jag också hunnit med. Tyvärr var det så kallt några nätter efteråt att hälften har gulnat av o slokar. Men...jag tar nya tag...nästa år!


Flickorna har njutit av värmen för tack vare den har vår stora plastpool äntligen blivit badvänlig. De har skuttat omkring och skvätt vatten både åt höger och vänster. Mellis i den stora och Minstan i min gamla bleckbalja (den stora är lite skrämmande än sålänge). Själv har jag jäst tillsammans med Guben i någon solstol, ibland har vi tagit en tur i trädgården för att nypa lite blad och kvistar här och där eller tagit en promenad genom byn för att kolla in vad grannarna håller på med. Idag gjorde jag iordning en karréstek som blev jättegod (som vanligt alltså...)! Jag hade rimmat den i 1½ dygn. Sedan rubbade jag den med Santa Maria´s Manog/Curry-krydda samt rökte den med enris i klotgrillen i ca ½ h och sedan fick den stått i 75 grader varm ugn i 4 h, ökade sedan till 100 grader och lät den stå kvar i 2 h till. Familjen åt ris till och jag tog några skedar Yoplaît Crème Fraîche Gourmet till (den cr fr rekommenderar jag verkligen), alla slickade tallrikarna. Det var meningen att några kompisar skulle komma förbi på middag men tyvärr blev herrn i huset utsjuk igårmorse. Nåja, det går nya tåg!



Jag har en spännande rågbrödsdeg på jäsning just nu. Den ska stå till imorgon och sedan bakas ut, det ska bli kul att se hur det brödet blir. Igårmorse bakade jag knäckebröd, det blev jättegott...möjligen lite väl hårt i kanterna men det är ju bara nyttigt för tänderna. Flickorna älskar det i alla fall. Själv ska jag ju inte äta något med mjöl i men jag äter bara en smörgås/dag i snitt så det får passera. Nu under sommartid äter jag lite mer kolisar av annat slag också; ngn frukt emellanåt, en bit bakat när jag blir bjuden o snart kommer jordgubbarna! Det märks på magen också, den är ordentligt rund och svullen men vikten håller sig helt OK sålänge jag inte överdriver. Ska testa att göra en fruktpaj någon av dagarna framöver. Ska prova att göra en pajdeg med mest nötmjöl + Bake Pro (ett proteinpulver) samt bara lite mjöl...kanske det blir havregryn. Den ska sedan fyllas med en typ av äggstanning med crème fraîche + frukt (nektariner i mitt fall, jordgubbar i originalet). Får väl försöka hitta lite datortid och skriva in receptet om det blir bra. Tills vidare får ni njuta av en porrbild åt det mer naturvetenskapliga hållet...matporr har ni redan fått tillräckligt av!



Vi har börjat att fundera allvarligt på våra semesterplaner för i sommar. Hittills har ju inte vädret inbjudit till några längre svängar med "Frigge" och plånboken har inte varit alltför tjock heller. Jag är sugen på att åka norröver längsmed kusten. Jävrebodarnas Fiskecamp ( http://www.fiskecampen.se/ ) verkar vara ett mycket trevligt ställe. Blir bara vädret fint så kan man jäsa på dagen, flickorna kan leka och bada och sonen fiska från bryggorna. Har vi tur så fångar han en firre som vi kan grilla till middagen. Det bästa av allt är att om vädret blir dassigt eller campen inte är så fin som det verkar av hemsidan...är det bara att koppla "Frigge" och dra därifrån! Å andra sidan locka även fiskecampen i Vuoggatjålme ( http://www.vuoggatjolme.se/index.html ) också. Helmysigt ställe med mycket trevliga ägare (bodde där en natt för *lääänge* sedan) och garanterat lugnt! Fast inte så mycket att göra för ungarna direkt...själv är jag nöjd om det är tyst, lugnt, frisk luft och hyfsat väder. Fast söderut finns det så mycket att se, särskilt för en historieintresserad familj som oss och så känner vi så många människor söderöver som vi gärna vill träffa. Å andra sidan blir det mer avgifter till aktiviteter om vi åker söderut...semester; detta eviga dilemma!


Sedan blir *kanske* kusins stuga ledig sista veckan i juli så vi borde nog vara hemma tills dess...utifall att... Vi fick en vistelse där av dem i 40-årspresent och det är ju några år sedan så det är nog dags att lösa in den. Vi försökte förra sommaren men det är inte lätt att hitta en lucka när man är många om kakan. Vi har många bekanta som vi vill träffa under sommaren och den veckan vi hade ledigt för en eventuell Tärnaby-tur var inte stugan ledig...typiskt! Ändock; stugan står där kvar (förhoppningsvis) och är bara ett ställe att besöka men vänner kan försvinna...sjukdomar och olyckor kan komma plötsligt eller så flyttar de alltför långt ifrån en för att man ska kunna träffas särskilt ofta. Ibland önskar jag att sommaren kunde vara lite längre än 3 månader! Lite tid vill man ju vara hemma också! Vi säger varje år att vi ska reja under juni och början av juli för att sedan vara hemma för att umgås med vännerna här hemma och njuta av växtligheten som är som vackrast här uppe då. Inte 17 har det blivit så, inte i år heller och knappast kommande år heller! Vi får nog ta och flytta söderöver...men det bor ju folk i varje vrå därnere! Hur skulle jag stå ut med det!?

Avslutar med att önska alla kända och okända en riktigt skön sommar!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0