Mat, mat, mat...

Trots frånvaro av hyfsad ekonomi pga nyligen gjord semesterresa har vi kunnat njuta en del. I söndags hade vi vår 17-åriga bröllopsdag så jag svängde ihop en chokladtårta. Det var ett nytt recept och den såg väldigt god ut på bilden, saftig och fin. Tyvärr höll det inte i verkligheten eller så gjorde jag fel som lät den stå inne i 5 minuter till. Det stod 45 minuter i receptet så jag ställde äggklockan på 40 minuter, kollade när den ringde och då skvalpade kakan i formen så det fick bli 5 minuter till. Det hann hända mycket på de 5 minuterna! Men...med mycket grädde gick den ned, trots torrhet och lite chokladsmak. Ska testa den en gång till, fungerar det inte då åker receptet ner i Det Stora Arkivet.




Inte rätt tårta, den här blev mycket god, saftig med rik chokladsmak och vaniljmascarpone-fyllning.

Idag åt vi lite blandat. Jag hade rökt och långstekt en bit älgkött tidigare som av någon outgrundlig anledning inte smakade någonting trots att det legat länge både i saltlake och i röken. Det fick bli en gryta istället och *den* blev smarrig! Köttet fick koka i grädde och vatten med en hög lök, flera vitlöksklyftor, salt och svartpeppar...resultatet blev en mustig gryta med otrolig doft och smak! Den tog mig tillbaka till barndomen och besöken hos mormor som alltid hade något på spisen när vi kom. Antingen stekfläsk (salt och hårdstekt) eller får-i-kål...och det luktade precis som min älggryta.



Räkpanna.


Då gryt-resterna bara räckte till 2-3 personer slängde jag ihop en räkpanna också. Fräste upp ett par schalottenlökar, 1 finhackad chili (utan kärnor), 1 *stor* vitlöksklyfta. Strödde några korn råsocker över för att ta lite udd av chilin (onödigt, jag vet, ska sluta helt med socker igen när skolan börjar) och rejält med Santa Maria´s mango/curry-krydda. På det hällde jag slutligen 2 dl grädde, lade ner ett par nävar broccoli, blomkål samt gröna ärtor och lät sjuda tills grönsakerna var klara. Slängde ner ett par nävar räkor och sedan var det klart...och gott blev det!



Den största av kvällens abborrar.


Kvällen såg ut att bli hyfsat fin så efter middagen grävde jag upp lite mask. Guben hade ett samtal med Sonen om barnvakt och så fort vi slängt isäng töserna travade vi ner till båten för en lite tur på älven och dopp med kroken. Vi åkte upp till Tuvan där vi blev sittande ett tag då det plötsligt kom ett stim rejäla abborrar som inte bara var rejäla till storleken utan till aptiten dessutom! Slutresultatet blev 6 st matabborrar som just nu ligger i kylskåpet och väntar på att få simma i saltlaken som står på kylning. Imorgon blir det rökning av...passar bra då vi får främmande på eftermiddagen. Ska svänga ihop lite tunnbröd att äta fisk på imorgon förmiddag, namnam!




Uppströms från båtlänningen.


Hittade dessutom några fina bitar älgkött från kalv; ryggbiff samt en lite fin stekbit. Skall saltas och långstekas i ugn i övermorgon. Någon slags potatissallad på nypären till skulle jag tro. Tillåter mig dem då det är så kort säsong. Dessutom får vi nästan ingen potatis över att spara över vintern i år. Kusinmåg så att grannen som vi sätter potatis hos kopplade loss potatismaskinen när han hade satt sin potatis och drog (den felaktiga) slutsatsen att det inte skulle sättas ngt på den sista biten. Så när vi satte vår potatis någon veckan efteråt hade han sått där. Vi försökte rensa bort det mesta men lite blev kvar och 2 ränder är helt orensade då jag fick ryggskott mitt i allt. Nåja, det finns ju blomkål och broccoli, det är gott det med och så mycket nyttigare!




Hade ingen bra broccolibild så det får bli en på Minstan med en squash från augusti 2006 istället.


Nu är chokladen urdrucken och jag ska roa mig med lite Mahjong på datorn. Guben och Sonen ser på "Desperado" på TV:n men den roar icket mig...men musiken är bra. Sedan ska jag nanna, måste ju upp tidigt imorgon och baka bröd, kaka och röka fisk. Natti!


Okej då...MaMaMade´s varma choklad:

1 kopp mjölk

2 rutor mörk choklad (70%)

några korn vaniljpulver (mixad vaniljstång)


Kör i micron i ett par minuter.


Blanda i:

1 rejäl tsk cocosfett  (helst det kallpressade med smak)

1 tsk honung (klöverblomshonungen är supergod, smakar kola!)

1 välfylld tsk 100% cacao (rekommenderar La Praliné)


Kör i micron någon minut till och vispa igenom ordentligt igen. Fyll din mugg och klicka på rejält med vispad grädde. Njut! (Man sussar väldigt gott på en sådan mugg...)



Vilken sommar det var, 2006, ovanligt lågt vattenstånd i älven och allt växte så det knakade. Här borlottibönor (smörbönor) i växthuset, i slutet av augusti växte de igenom taket (de sköt bort glasskivorna)!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0