Kina är i ropet nu!

Kina är ju i ropet nu när OS går av stapeln där. Vi har ju haft nöjet att få se lite av det enorma landet under vår adoptionsresa, när vi hämtade hem Mellis. Jag har haft turen att göra två resor dit då jag själv åkte över för att hämta hem Minstan. Tyvärr är det så mycket jobbigare att komma sig ut när man är ensam. Särskilt när tösabiten var både undernärd och utsjuk, inga krafter att tala om där jämfört med den pigga och stabila krabat vi fått tidigare. Även jag blev snuvig av de kalla vinterstormarna uppe i Beijing plus att jag åkte på ett par dagars magsjuka nere i Guangzhou, så vi tog det mest lugnt för att klara av det redan inplanerade programmet. Här nedan kommer lite bilder från vår första resa till Kina; Beijing - Chongqing (Sichuan) - Beijing.

Longtan-parken i Beijing.

Tänker iaf visa några av mina favoritbilder från båda resorna. Inte så mycket att läsa denna gång alltså, utan titta, njut och dröm er bort!

Beijing Blue Zoo, rekommenderas!

Trött panda på det vanliga zoo´t i Beijing. Inte lika djurvänligt som våra djurparker och några av de större, vandringsbenägna djuren uppvisade en del stressbeteenden, tyvärr.

Här är vi på besök i "Nya" Sommarpalatset (Yiheyuan). Ett gott råd; se till att besöka en toalett före. Området är enormt och det finns bara toaletter vid huvudentrén (fd östra palatsporten, DOnggongmen)...behöver jag tala om att vi gick in genom en sidoentré...och jag hade bälgat i mig vatten i massor innan...vojne, vojne!

Jianguomennei Dajjie, den stora genomfartsleden som skär rakt igenom Beijing i ost/västlig riktning.

Så är vi framme i Sichuan; Chongqing city sedd från vårt hotell; Holiday Inn, mkt trevligt hotell för övrigt.

Civil affairs-kontoret i Chongqing. Mellis är på G att bli vår dotter. Här har hon äntligen lugnat ner sig lite efter en timmes ilsket gråtande och skrikande. Tänk en tvärförbannad unge med starka lungor i ett rum med stenväggar och stengolv...*puh*!

Trött blir man iaf av allt skrikande. Hon tuppade av i min famn på bussen tillbaka till hotellet och vaknade inte på ett par timmar. Efter en rejält grötskål och några kex var vi bästisar och bundisar! Med detta lärde jag mig att det inte bara är hos män som man kan nå hjärtat genom magen.

Efter tuppluren blev det mat och bad samt lite bus och mys med mama och gege i mammas säng.

Besök på barnhemmet. Vår tolk, en mycket trevlig kvinna. Avdelningsföreståndarinnan, ansvarig barnsköterska för sovsalen (Mellis sköterska alltså), Mellis och en förkyld mamma i Mellis gamla sovsal.

I andra sängen från höger låg Mellis under sitt första levnadsår.

Hallen och leksalen i bakgrunden.

Leksalen.

Barnhemmet är understött av Half The Sky Foundation, en amerikansk välgörenhetsförening.

I och med det amerikanska stödet är barnhemmet välförsett med leksaker, hygienartiklar, personal och barnen är välgödda. De flesta ungarna såg glada och utåtriktade ut och vi önskar att alla barnhem hade fått samma förutsättningar.

Korridoren med sovsalar längs ena sidan. Första dörren till höger är Mellis gamla sovsal.

Utflykt på stan, här vid punkten där Yangtze-floden flyter samman med Jialing-floden.

Sammanflödet mellan de två floderna.

Stadsvy, Chongqing city.

Chongqing City Hall.

Gamla stan i Chongqing. Den enda delen som är kvar av det gamla efter kriget.

Hit måste ni åka om ni besöker Chongqing!

Det bästa är att det är ett vanligt bostadsområde. Folk och arbetar där trots att det känns som ett hembygdsområde i jämförelse med den moderna staden.

Tempel i gamla stan.

Tian´anmen  - Himmelska Fridens Torg.

Ordförande Mao´s minneshall (mausoleeum).

Kejsarpalatset, Den Förbjudna Staden eller Den Pupurröda Förbjudna Staden om vi ska vara noga - Zijincheng.

Vi startade i ena änden av Himmelska fridens torg efter frukost. Gick rakt över torget, in i Förbjudna Staden, gick rakt igenom  med ett stopp för blöjbyte och lite fotografering...det tog hela dagen!

Vi hade mycket roligt åt alla kinesiska gruppresor. Alla hade likadana kepsar i olika färger (efter researrangör kanske) och alla hade de en mer eller mindre hysterisk guide som sprang omkring som en galen höna, ropandes i en megafon. Jisses vilket liv det var!

Stenträdgården i Förbjudna staden.

Trädgården anlades på detta sätt då en vanlig trädgård hyser alltför många gömställen för en eventuell lönnmördare. Kejsaren måste vara säker i alla lägen!

Det kejserliga tehuset upp på ett "berg" i stenträdgården.

Sista dagen i Kina besökte vi den beryktade mure vid Mutianyu.

Tyvärr var det oerhört dimmigt den dagen. En riktig tjocka på gränsen till regn.

Men vi har i alla fall varit där!

Vädret gjorde faktiskt besöket lite spännande då man lättare kunde drömma sig tillbaka i historien, lite spooky sådär.

En sista bild under nerfärden i linbanan.

Äntligen på hemväg men med lite sorg i hjärtat...

Efter alla timmar på flygplanet var det skönt att se Stockholms skärgård dyka upp utanför fönstret. Bara 75 mil kvar hem!

Första kvällen hemma. Det är jobbigt att få en familj, resa så lång och hamna i kyla dessutom! Tur att man tjyvade mammas torkhandduk i Kina så man har en snutte att trösta sig med.