Blåbärsplockning på Brånet.




Larvigt i skogen.


Idag sken solen från en nästan klarblå himmel när vi sent omsider vaknade och släpade oss upp ur sängarna. (Gäster igår, say no more!) Guben skjutsade Sonen in till storbyn där han tog bussen in till Umeå. Han och en kompis hade något ärende där...tror de talade om *hamburgare* och *brudar*. Tänk att den dagen äntligen har kommit då de frivilligt talar om att de är intresserade av det motsatta könet!



Jodå, det finns något där. Titta noga så ser du en gräshoppa. Kan inte gå närmare med min enkla digitalkamera
.


En hummebummel satt på jaktkojans vägg och myste i solen.


Här hemma har ju sysslorna hopats pga det dåliga vädret men jag beslutade enväldigt att vi skulle göra en utflykt till Brånet för att plocka ihop några liter blåbär. Jag packade ner lite ätbart i en kort och Gube, Tassa samt töser i bilen och så åkte vi iväg. Brånet är ett bra ställe för det mest och de flesta. Där står byns jaktkoja så Guben kan koka kaffe, marken är lättgådd vare sig man håller sig till skogsvägen eller inne i skogen då där är rejält utgallrad tallhed. Det brukar dessutom nästan alltid finnas någon plätt med bär även dåliga bärår.





Välförtjänt vila för vår "herde". Det är tungt att hålla ihop flocken i bärskogen.


Jag hoppade ur bilen strax före toppen på berget och plockade mig sakta men säkert bort mot stugan. Väl där satt Guben och drack kaffe. Jag packade upp ur korgen och så rensade jag de bär jag plockat under tiden vi fikade. Efter fiket tog vi en promenad nedför skogsvägen på baksidan av Brånet. Gammalt hygge till vänster om vägen där det kommer riktigt hyfsat med fina lingon. Till höger är det uppväxt unggran och inte så bra bärmarker. Inga blåbär att tala om men vi hittade en handfull små och bedrövliga (men ljuvligt goda) hallon som vi mumsade i oss. Jag passade på att fota lite svamp och annat kul längsefter vägen. Kan tala om att det inte är lätt att  fota en packad humla som svajar i almycke en blåsig dag!



Minstan är nog allt lite konstnärlig hon.



Stubbarna kan pynta sig tjusigt de med!


Guben och töserna packade ihop när vi kom tillbaka till stugan och jag tog en promenad nedför berget för att hinna få ihop någon liter bär till. Sammanlagt blev det nog tre liter och det tycker jag är bra då jag tar det lugnt (man ska ju hinna njuta av omgivningarna) och dessutom handplockar. Nu blir det lite pillning på kulorna, vill inte ha någon "gadd" kvar för då blir vinterns blåbärsmuffins inte lika goda. Fast det är inte få farligt, jag rensar hellre blåbär än hallon.





Humlorna jobbade hårt för att ladda upp inför den antågande vintern.





Det finns gott om svamp i år.



En riktig svamparad!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0