I won´t let the sun go down on me...

Tja, någon slags rubrik ska man ju ha och de spelade nyss den låten på VH1. Finns det någon kvar därute som kommer ihåg Nik Kershaw hans (enda?) hitlåt? Nåväl, hoppet skall hållas uppe, snart är det sommar med sol dygnet runt i ett par månader...förhoppningsvis iaf.

image71

Findus, trogen väktare av syrummet.

Här har själva f*n varit lös i vinter, jisses vad vi har varit sjuka. Ja, inte jag för ovanlighetens skull, själv fick jag halsfluss över jul och sedan en liten trevlig, *vanlig* virusinfektion efter det när jag avslutat penicillinkuren men det är ju lugna puckar motför en vanlig vinter. Ungarna däremot...tom Sonen har börjat dra på sig elände, han som aldrig varit sjuk förut. Räknade ihop igår och fick det till att alla tre barnen har haft en släng av magsjuka tre gånger under de sex senaste månaderna. Lägg till lite snuva och i Mellis fall även en halsfluss så är vi uppe i minst tretton sjukdomstillfällen...sjukt är vad det är! Senaste var Minstan för ungefär en veckan sedan. Vaknade vid femtiden på morgonen av att hon ropade. Jag var halvsovandes och minns att jag avvaktade för ibland drömmer ju de små liven och pratar i sömnen.

image72

Tassa och Minstan leker koja.

Hörde att hon forcerade sin sovrumsdörr och tänkte resignerat att nu blir det en till tidig morgon med kalla fötter på magen och knän mot revbenen. Vaknade till liv ordentligt när hon kravlade upp i min säng och jag hörde vad hon sa: "Kääääks! Käääks, mamma!" Jag flög upp ur sängen och ställde ned henne på golvet samtidigt som jag ryade åt Guben (som för övrigt sover med öronproppar); "Jäntan eller sängen?" Han fattade ingenting först men fattade att någonting hade hänt eftersom jag och Minstan stod o vrålade i badrummet mitt i natten. Han valde Minstan...vilket resulterade att hälften av spyan var kvar i hennes långa hår efter duschen...men vi skyller väl på trötthet. ;) Själv sanerade jag pyjamas och sängkläder. Hon hann med ett par omgångar nattkläder till och senare på dagen även en av skinnsofforna. *Hurrey*!

image73

Mellis kände för att skapa med potatistryck...tur att knölarna kommer till någon användning numer!

Idag har vi haft besök av EB med dotter, även hon en vacker Kina-tös. Flickorna var ute i solskenet och lekte nästan hela tiden förutom en snabbvisit på altanen där de fick varm choklad och smörgås. Vi vuxna höll oss inne, inte för att vi ville undgå solskenet men gissa vilken guldchans till att kunna samtala i lugn och ro! Det var jättetrevligt, länge sedan jag satt ner med en människa och talade lugnt och sansat utan att bli avbruten eller klängd på. All sjuka har ju också sabbat den sociala samvaron i vinter. Vi hann iaf planera en utflykt tillsammans i sommar och den ser jag verkligen fram emot. EB´s man är arkeolog och ska åka upp till Kultsjödalen för att kolla in några boplatser och familjen följer med så blir det en lite jobbsemester så att säga. Vi hänger på och jag hoppas att boplatserna inte ligger alltför långt på sidan av allfartsvägarna så att också vi andra kan hänga på. Jag tycker det är spännande med arkeologi och historia är ett av Sonens stora intressen. Kan ju vara ett plus när skolans obligatoriska uppsats "Vad jag gjorde i somras" skall skrivas till hösten. (Jag ska berätta om hur vi och EB´s familj träffades lite senare..."Röda Trådar" borde bli en bra rubrik. )

image74

Syrran hängde förstås på, allt vad kladd innebär är ju kul (tycker hon ja)!

Vi har tagit hem husvagnen och "Frigge" verkar må bara bra. Håller som bäst på att tvätta upp filtar, sängkläder och mattor för att få bort den instängda doften inför sommarens utflykter. Tänkte sy nya gardiner till "sovrummet" men tyget räckte inte riktigt...*typiskt*! Nåja, det ska väl hinnas med det också. Får nöja mig med att sy nytt dit fram sålänge. Den ska även dammtorkas, dammsugas och torkas golven i. Jag måste gå igenom sommarkläderna och lägga in "semesterkläderna" i vagnen samt fylla på i köksskåpen så inte får jag några problem med att få helgen att gå trots att Guben jobbar. Till veckan är det Valborgsmässoafton och vi ska fira tillsammans med EB med familj. Guben jobbar (naturligtvis) så vi drar dit "Frigge" så jag och flickorna kan sova över. Han äter middag med oss där innan han åker vidare till jobbet. Jag hoppas verkligen att det går bra att natta töserna ensam, kan ju bli lite spännande att sova i husvagnen första gången för säsongen ni vet. Dagen efter åker Guben hem och sover av sig innan han kommer och hämtar oss. Det ska bli jättetrevligt! Jag ska göra efterrätt och ta med en pava vin...har inte bestämt mig för vad jag ska göra. Jag måste nog göra något LCHF-aktigt, inga kolisar alltså, om jag även ska dricka vin. Nuförtiden räcker det med ett till två glas innan det börjar att snurra till, man har blivit känsligare., så det måste bli något sockerfritt till efterrätt. Vit mascarponemoussemed fruktsallad kanske? Jag kan ju nöja mig med några hallon till.

image75

Tassen utanför Frigge vid förra sommarens långtur med Frigge; Ångermanland och Jämtland.

Nähej, nu har de börjat att spela ABBA på TV:n..."Waterloo"...usch o fy för ABBA...går och startar en DVD istället!

image76

Stekenjokk, underbart vackert!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0