Quiltar

Ja, man borde väl stava det med K men det ser så tjusigt ut med Q...eller vad tycker ni? Känner mig lite internationell idag så det får bli så, iaf i rubriken! Kviltar ja, lapptäckesteknik kan man också kalla det, ett av mina största intressen här i livet. Det är bland det mest upphetsande som finns att få hem ett paket fyllt med underbara tyger. Man får känslan av att vara oerhört rik när man fyller tvättstugan (och köket) med nytvättade tyger och sedan den sensuella känslan när händerna stryker över det nystrukna, varma tyget, viker det snyggt o lägger upp i den redan välfyllda hyllan! *Hubba, hubba*!

image9


Nästa utmaning är att räkna ut vad man ska göra av tygerna. Det blir en extra utmaning när man som jag enbart går på så kallad stashbuilding. Jag köper tygerna först, det som jag tycker är fint och till möjligaste billigaste pris. Vågar aldrig kolla på sidorna med ordinarie priser, har man ingen inkomst så har man inte heller alltför många pengar att slösa på "onödigheter". Jag ser ofta ett fint mönster i ngn bok, tidning el på Internet. Jag ritar av, tar en kopia el lägger tidningen på ett särskilt ställe i hyllan tillsammans m det el de tyger jag vill använda. Sedan får det ligga på is tills jag hittat de tyger som fattas. Det kan ta allt från några veckor till flera år. Som tur är har jag några väninnor som också håller på att sy lapptäckesarbeten så ibland byter vi tyg med varandra. Ibland motsvarar inte färgerna på tyget bilden på datorskärmen o visst kan man bli lite besviken men det går alltid att byta bort mot något annat. Det jag inte tycker om kanske någon annan gillar!

Mönstret nedan kallas för "Underground Railway", det är inspirerat av de amerikanska slavarnas frihetskamp under det amerikanska inbördeskriget och deras hemliga flyktvägar, om jag förstått saken rätt.

image10


När jag samlat ihop tillräckligt många tyger så att det räcker till något (räknar aldrig exakt, räcker det inte till ett täcke får det bli en mysfilt el en bonad,) kommer jag till problemet att räkna ut hur jag ska skära tyget. (Rullkniv på självläkande matta, sax går fetbort!) Man kan komma förbi en hel del moment genom att sy ihop tygrutor o sedan skära båda lagren på en ggn. Jag har alltid problem med att komma ihåg hur många cm jag ska lägga till, det går ju bort en del i sömnsmån mm. För närvarande har jag lyckats skära fel på två st täcken som jag tänkte börja med. De ligger på is ett tag, jag blev för arg och då går det inte bättre om man fortsätter.

image11


Topparna på bilderna här är mina senaste alster. Jag är inte hundra nöjd med toppen gjord av trianglar, skulle ha haft mer av de brun- och blåblommiga tygerna. Dessutom sydde jag ihop dem fel i början så det blev jättesvårt att få ihop blocken utan att samma färger la sig mot varandra. Jisses vad jag funderade och flyttade omkring innan jag blev hyfsat nöjd! Har ingen aning om vad jag ska använda det till. Det får också "ligga till sig" ett tag.

Toppen nedan är gjord i ett mycket trevligt block, kommer inte ihåg vad det heter men jag ska kolla upp det. Den får ligga ett tag, har jag tur hittar jag något lämpligt att kanta med o då kan det komma att räcka som topp till en enkelsäng.

image13


Det värsta är att man lätt fastnar framför datorn och är det inte quiltsidor så är det min digra samling med mailinglistor och andra forum. Dygnet har helt klart för få timmar, särskilt när man har en familj som kräver sitt. Jag är iaf tacksam över att jag har min Gube, som är snäll o låter mig härja med mina tyger med jämna mellanrum. När ungarna levt rullan och han har jobbat klart ett pass brukar jag låsa in mig i mitt syrum i några timmar. Har töserna levt om mkt njuter jag av tystnaden annars stoppar jag i en CD med skön musik...med det menas det mesta utom svartrock.

image14


Det är ganska stökigt där just nu. Jag hade städat upp ordentligt där men efter några syryck brukar det fort bli rörigt igen. Håller på att rensa i garderober och flytta om här hemma lite och då är det lätt att syrummet får bli tillfälligt förråd dessutom. Lite gardiner, gamla minnen och sådant som kan vara bra att ha fullbordar hela bilden, eller hur!? Borde nog ta tag i tyghyllorna, det ser lite burkigt ut där. Det är svårt att vika ihop en del större tygstycken så att det blir fint. Det blir så många veck på dem som är svåra att stryka ut sedan. Jag hittar många fina tyger på Myrorna od, billigt för det första och där kan man fynda häftiga 70-talstyger om man har tur.

image15


I min länksamling finns det några länkar till en fin sidan med blockmönster, min favorit, samt till min webshot där jag har lagt in bilder på några av mina alster. Det kommer mera allteftersom. Nu börjar jag få kramp i fingrarna av skrivandet då Findus har behagat lägga sig över mina armar där jag sitter och skriver. En kopp te lockar också...kanske en tryffel till...nej, den sparar jag till ikväll. 

                      image16

Mitt  "Vidunder", en Bernina Aurora 440/Quilters Edition...min *ääälssskade*!
 






 

Kommentarer
Postat av: kickelina66

Vilka fina quiltar du gör. Nu måste jag försöka slita mig från datorn och gå ner i syrummet ett tag. Jag älskar tyger och att sy lapptäcken. Nästa vecka ska jag ner till söderköping och linköping och shoppa tyger.

2008-03-01 @ 23:25:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0