Spindlar, rosor och prostatabesvär.



 

Årets första dopp i poolen!



Äntligen verkar det bli sommar! Det har varit tryckande ute i två dagar nu, mycket moln men solen har tittat fram med jämna mellanrum och då har det varit rejält varmt. Synd bara att det ska blåsa kallt men man kan ju inte få allt! Ikväll är det riktigt skönt ute...eller var i alla fall, tills solen försvann bakom grantopparna. Det var ett tag sedan det höll +20 ända till kvällen.



Lillasyster föredrog att bara plaska med fötterna i den stora för att sedan dra fram min gamla badbalja i blekplåt. Mindre djup och så kan man få varmare vatten i den, man får inte vara dum!




Den här raringen bodde i ett av mina rabarberstånd men fick lov att flytta när det blev skördedags. Jag är en hård hyresvärd!


Ohyran har fått en skjuts med värmen också. Det är inte så mycket mygg, inte här uppe hos oss på åkermarken men ute i skogen är det en hel del...och nere vid älven. Några bräms har hittat till oss också, Minstan har blivit rejält utsatt men själv har jag klarat mig bra, fast jag känner igen deras surrande och blir uppmärksam av det. Jag har inte lika många spindlar i år, varken i växthuset eller i klädvindan men jag har hittat några nya sorter som jag inte sett förut. Spana in bilderna jag tagit på några av dem.



Nästa inhysing bor under kanten på en av mina stora utekrukor. H*n blev mäkta förgrymmad när jag kom och började stöka med blomplantering men så vitt jag vett bor h*n kvar där än.



En liten söt mal som fattat tycke för en av mina nysydda och nytvättade gardiner till husvagnens förtält.


Den "vilda" rosenbusken blommar överdådigt i år och luktar så sött, så sött! Jag kallar den för Kanelros men har egentligen ingen aning. Jag tog ett skott från stugan nere vid älven och den trivs verkligen där den står hos mig. Från ett tanigt litet skott till en 2 meter hög och 3 meter lång buske som skjuter skott vida ikring. Vi trimmar bort dem med gräsklipparen och håller busken ca 1 meter djup.




Min älskade Tassa-Vavva Tassalainen. Hon gillar att "hjälpa till"...här med rabarberskörden. Uppe till vänster kan man skymta min "Kanelros"-buske.


Jag har en Polstjärnan också som jag fick av min syster när hon planterade en rosenhäck och fick några buskar över. Den ser bedrövlig ut jättelänge och precis när man börjar gå och fundera på att gräva bort den där halvdöda saken exploderar den i en kaskad av vita rosor!  Den får nog bli kvar...och skottet som skjutit upp en bit bort bredvid växthuset skall flyttas i höst. Tänkte sätta det mellan några träd på tomtgränsen och har jag tur så blir det en lika överdådig buske som "Kanelrosen".





Polstjärnan.



En rugosa-sort som har Major eller nångot dylikt i namnet...tror jag, kommer faktiskt inte ihåg. Den stackaren för en tynande tillvaro i kamp om livet med en massa ogräs, det är först och främst rödklöver som har fattat tycke för honom. Får göra ett krafttag...senare. Han doftar i alla fall starkt och har en underbar färg (gikt?)!



 

Töserna utanför huset där min pappas moster bodde vid Långsjön, innan hon och hennes familj flyttade till Ersmark.



Tassa var med...såklart!


Nog om ohyra och rosor. Vår tvättmaskin har fått prostatabesvär. Ja, nu tror jag inte att tvättmaskiner har någon prostata-körtel men symptomen är desamma; svårigheter att kasta vatten så att säga. Den har uppfört sig konstigt ett bra tag nu, vill inte centrifugera ibland, däremellan tömmer den inte vattnet...dags för pensionering skulle jag tro. Värst var ikväll då jag tvättat en gammal, relativt stor, ryamatta i den. Det lossnade en hel del från trådarna (säkert hjälpt av små möss som bor på altanen vintertid) och det bidde heltätt i både trumma och filter. Jag har kört 4 sköljprogram varav den självmant kunde tömma vattnet de två sista men filtret har varit smockfullt med ludd varje gång. Nu ska jag kolla en sista gång och hoppas att den är ren nu för jag har några tvättar som ska köras innan vi åker till havet om ett par dagar.





Min pappas barndomshem.



På gården växte en *orange* fibbla...det har jag *aldrig* sett förut!


Imorgon ska vi åka till Gulltjärn tillsammans med min pappa, syster och hennes döttrar. Pappa och jag...o kanske syrran...ska träffa en kusin till pappa som jag träffade när vi var på Gulltjärns-dagen för en vecka sedan. Det ska bli jättekul för jag vet inte så mycket om byn och släkten. Pappa var bara 13-14 år då de flyttade därifrån om jag förstått saken rätt, så han har inte berättat så mycket. Jag fick i alla fall se var "ursläkt-gården" ligger och veta att den håller på att renoveras upp av en icke-släkting. Roligt att någon tar hand om huset där min farfars farfar bodde och verkade.



En söt orkidé som jag hittade i skogen vid Ultervattnet. Har inte kollat upp vad den heter, orkidéer är inte min starka sida.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0